Panda3D를 아시나요?

gyedo의 이미지

디즈니가 개발해서 오픈소스로 공개한 게임 엔진인 Panda3D(Platform-Agnostic, Networked, Display Architecture 3D)를 아십니까?
엔진의 코어는 C++로 되어 있지만, 파이썬 래퍼를 제공해서 파이썬만으로도 게임을 개발할 수 있습니다.

이름에서 알 수 있듯이 Linux, Irix, Windows, MacOSX 등 여러 플랫폼에서 동작합니다.

디즈니에서는 툰타운 온라인, 캐러비안의 해적 온라인 게임에 사용되었고,
테마파크의 놀이기구 설계도구로도 사용되고 있습니다.

홈페이지는 http://panda3d.org/ 이구요.

hey의 이미지

초고수 계도님이닷!
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May the F/OSS be with you..



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May the F/OSS be with you..


gyedo의 이미지

전 초하수입니다.

송효진의 이미지

우와~ 대단하네요.

Quote:

Recommendation: Use Python

Caution: we do not recommend writing Panda3D programs in 100% C++. Instead, we suggest writing your programs in mostly-python, with a little C++ here and there. The reasons we suggest this are:

First, because we've tried it very successfully. Both Disney and Carnegie-Mellon have been creating applications in python with excellent results. All the commercial Disney games that use Panda3D are written in mostly-python. It is very easy to attain excellent performance using mostly-python, and the development is a lot quicker and easier than using C++.

Second, there are parts of Panda3D that are written in python. These are not the speed-critical parts. For instance, the scene graph browser is written in python. The heads-up-display code is in python. If you reject python entirely, you lose access to a lot of important functionality.

Third, the entire Panda3D manual is in python. Also, all the sample programs are in python. It is much harder to learn Panda3D if you try to translate the manual from python to C++ at the same time as you're trying to learn Panda3D.
So, You're Determined to Use C++

Ah well, we tried to talk you out of it, but you're determined...

This tutorial is called "A Panda Hello World." It is a typical example of a simple Panda3D program. Walking through this tutorial will enable you to obtain some limited familiarity with the Panda3D API, without having to learn the entire thing.

The program that we are going to create will load up a small scene containing some grass and a panda. The panda will be animated to walk back and forth over the grass.

Note: This tutorial is intended for C++ usage only. For the Python equivalent of this tutorial, click here.

emerge money
http://wiki.kldp.org/wiki.php/GentooInstallSimple - 명령어도 몇 개 안돼요~
http://xenosi.de/

gyedo의 이미지

근데 꼭 파이썬으로 안해도 되는게, 저기서 얘기하는 파이썬으로 구현된 기능들이라는 것들은 주로 보조툴들이거든요.
그리고, 매뉴얼이 비록 파이썬 중심으로 되어 있어도 모든 함수가 원래 C++함수가 자동으로 파이썬 래핑된 거라서
예를 들어, getChildren()이라는 파이썬 함수가 있으면 get_children()이란 대응되는 C++함수가 있거든요.
그렇게 매뉴얼을 해석(?)해서 보면 되니까요 ^^;

sheep의 이미지

kldp에 계도님 출현....

여기서 뵙다니 반갑습니다...

놀고 있는김에 panda3d나 만지면서 놀아야 겠네요....

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From Buenos Aires, Argentina
No sere feliz pero tengo computadora.... jaja
닥치고 Ubuntu!!!!!
To Serve My Lord Jesus
blog: http://sehoonpark.com.ar
http://me2day.net/sheep

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From Buenos Aires, Argentina
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gyedo의 이미지

아, tolchi님이시군요. ^^
Panda3D 우분투에서도 돌리실 수 있어요.

kirrie의 이미지

이러다 파이썬으로 OS도 만들자는 프로젝트 나올 것 같아요. ㅎㅎ

(perl로 만든 데스크탑 매니져는 봤습니다만...)
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데비안 & 우분투로 대동단결!

--->
데비안 & 우분투로 대동단결!

gyedo의 이미지

파이썬이 원래 OS만들면서 개발된 언어잖아요? ^^

semmal의 이미지

그래도 프론트엔드와 백엔드는 다르지요.
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How many legs does a dog have?

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How many legs does a dog have?

gyedo의 이미지

아 물론이죠 ^^

7339989b62a014c4ce6e31b3540bc7b5f06455024f22753f6235c935e8e5의 이미지

http://openlook.org/blog/2004/07/06/cb-767/

있긴 있었는데, 중단 상태입니다.

gyedo의 이미지

이런 것도 있었네요 ^^

lifthrasiir의 이미지

그거 말고요, 1991년에 귀도 반 로썸이 파이썬을 처음 만들 때 용도가 Amoeba 운영체제에 사용되던 SETL을 대체하기 위한 거였으니깐요. 파이썬 같은 high-level language를 고려하는 운영체제가 고려되기 시작한 건 비교적 최근의 일입니다. (뭐 TUNES project 같은 건 1994년부터 시작해서 지금껏 끝을 못 보고 있긴 하지만)

semmal의 이미지

그나저나 저는 openscenegraph를 자주 쓰는데 panda3d는 써본 적이 없네요.

이 두 가지가 비교되어있는 자료 같은 건 찾아봐도 안나오는 것 같습니다.

결국 직접 써보는 수 밖에 없겠군요.
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How many legs does a dog have?

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How many legs does a dog have?

gyedo의 이미지

openscenegraph라는 것이 있군요.
홈페이지를 보니까 IRIX의 Performer기반으로 시작되었다니 Panda3D의 시작과 유사하네요.